TÖMLŐ JAVÍTÁS”
A tömlőn általában hasadás vagy tűszúrás formájában jelentkezik a sérülés.
- A hasadás széleit ollóval elkerekítjük, ezzel megakadályozzuk a továbbhasadást.
- Kaparóval /936/, eltávolítjuk a szennyeződést.
- Kiválasztjuk a megfelelő méretű tömlőfoltot úgy, hogy a sérüléstől a folt legalább 1,5-2 cm fedésben legyen minden pontján, és ezt krétával körvonalazzuk.
- Alkalmazzuk a kémiai érdesítőt 14-100 és a rongyot ezzel fellazítjuk a gumi felületet.
- A körvonalazott területet vékonyan felhorzsoljuk.
- Porszívóval /nem fújó, hanem szívó/ eltávolítjuk a horzslékot.
- Ez után bekenjük a cementtel /14-008/ vékonyan és hagyjuk száradni, amíg eltűnik a nedvessége.
- Amikor már majdnem teljesen száraz, a tömlőfoltról eltávolítjuk az alsó kék fóliát úgy, hogy a szürke párnagumi réteget kézzel nem érintjük.
- A folt középpontját a sérülés középpontjára helyezzük, és felülről a felhorzsolt felületre simítjuk.
- Rádlival /933/ rágörgőzzük a foltot a sérülésre, középponttól kifelé haladva, hogy légzárvány ne maradhasson a folt és a tömlő között.
- Eltávolítjuk a foltot felülről takaró átlátszó fóliát.
- Utolsó lépésként butyl javítóval /14-128/ bekenjük a folt széleit, és amit az nem takar a felhorzsolt felületből. Száradás után a tömlő visszaszerelhető az abroncsba.
„Mindkét javítási megoldást azonos fajta sérüléshez alkalmazzuk, az abroncs futó felületén, vagy az oldalfalán. Annak eldöntését, hogy mégis melyik a megfelelő anyag, az határozza meg, hogy mekkora a sérülés. Alapelv, hogy a javítás során soha ne nagyobbítsuk meg a sérülés méretét, hiszen a sérülés maga gyengíti az abroncs terhelhetőségét /súly indexét/ és használható sebesség határát.
A szeglyuk tapaszt akkor választjuk, ha a sérülés mérete csak valóban tűszúrásnyi, tehát szabad szemmel alig látható, de a levegő mégis elszökik.
A gombás megoldást pedig akkor, amikor félő, hogy a sérülésen keresztül az út szennyeződéseit az abroncs összeszedi a gördülés következtében, és ez a szennyeződés- ami lehet sima esővíz is az oldalfalon- elkezdhet a szeglyuk tapasz alatt dolgozni, és idővel a tapasz leválását, sőt az abroncs rétegei közötti szétválást okozhatja.Javítási folyamat
- Felnire szerelt állapotban meghatározzuk a sérülés helyét.
- Leszereljük az abroncsot a felniről, és belülről megvizsgáljuk a sérülést okozó tárgy környezetét, mert lehet, hogy nem csak a behatolás helyén okozott kárt, hanem az elhajlás következtében a szög hegye az abroncs vállában is felkarmolta az abroncs belsejét. Ha látható, vagy tapintható máshol is az abroncs belsejében a sérülés, mint a behatolás helyén, akkor javítás gombával vagy szeglyuk tapasszal nem végezhető el!
- Ha a sérülés csak a behatolás helyén tapasztalható, a krétával körberajzoljuk a javítandó helyet, és eltávolítjuk a sérülést okozó tárgyat.
- Kiválasztjuk a megfelelő méretű szeglyuk tapaszt, vagy gombát, és a tapasz vagy gombafej középpontját ráhelyezzük a sérülés középpontjára, és körberajzoljuk a krétával, mert ez lesz az a felület, amit felcsiszolunk. A körberajzolt területet bekenjük 14-100 Kémiai érdesítővel, amely fellazítja a gumi felületén lerakódott szennyeződést.
- Kaparóval eltávolítjuk a bejelölt területen a belső szennyeződést és a butyl réteg egy részét.
- Csiszoló papírral, vagy horzsolóval /2500 rpm-t nem meghaladó fordulat számú géppel/ egyenletesen felhorzsoljuk.
- Porszívóval, /nem fújó, szívó/ eltávolítjuk a felcsiszolt szemcséket, amennyire lehet.
- Amennyiben gombát használunk, a gombaszárának megfelelő méretű fúrófejjel vagy kézi spirál szerszámmal kitisztítjuk a sérülést, megtartva a sérülés irányát, mert ellenkező esetben a sérülést nagyobbítjuk, amit nem szabad. /Fordulatszám itt sem lehet magasabb 2500 rpm-nél, különben elég a gumi anyaga./
- Ismét porszívóval eltávolítjuk a fúrás helyén keletkezett szemcséket.
- Puha, boholy mentes anyagra „
- Ragasztóval /14-008 Cement/ bekenjük a felhorzsolt, megtisztított felületet, és megvárjuk amíg teljesen megszárad, ügyelünk arra, hogy por ne szennyezhesse a bekent felületet.
- Eltávolítjuk a tapasz vagy a gomba kék védőfóliáját úgy, hogy az alatta lévő szürke párnagumi részt semmivel ne szennyezzük be!
- Amikor a ragasztó már teljesen megszáradt, a tapasz középpontját a sérülés középpontjára, középről kifelé haladva, rágörgőzzük a rádlival a tapaszt. /Ez azért fontos, hogy légzárvány ne keletkezhessen a tapasz és az abroncs test között/.
- Gomba esetén, a kitisztított sérülésen keresztül nyomjuk a gombaszárat, a másik oldalon pedig fogóval kihúzzuk. /Nem a szár végénél húzzuk, hanem amennyire lehet, a tövénél./ Cuppanásig húzzuk, hogy légzárvány a tapasz és az abroncs test között ne keletkezhessen, majd a gombafejet ugyanúgy a rádlival legörgőzzük, középről kifelé haladva, mint a szeglyuk tapasz esetében tettük.
- Eltávolítjuk az átlátszó fóliát a tapasz tetejéről, és a 14-128 Butyl javítóval körbekenjük a tapasz szélét és a felhorzsolt felület szélét, hogy megakadályozzuk a porozitást és visszaállítsuk az abroncs eredeti légtartósságát.
- Kívülről pedig szintben levágjuk a kiálló gombaszárat.
- Amennyiben az abroncs peremén apró repedések láthatók, a 14-101 peremtömítővel kenjük be, hogy az abroncsba töltendő levegő ne szökhessen el.
- Felszereljük az abroncsot a felnire, feltöltjük levegővel, és vízzel töltött kádban ismét ellenőrizzük, hogy sehol nem szökik a levegő, majd felrakjuk a kereket az autóra, és az ügyfelet útjára engedjük, fizetés után.
Hasznos tudni:
- Gumiszelepet minden abroncs le és felszerelésnél ki kell cserélni, az áru filléres, mégis komoly kárt okozhat, ha nem tartja a levegőt. A gumis szelep a magas sebesség és időjárás okozta nedvesedés, kiszáradás következtében elhasználódik.
- A 14-100 kémiai érdesítő használható a ragasztható súly alatti felni tisztításhoz, könnyen leszedi a maradék ragasztót is, ugyanakkor nem sérül a felni anyaga.
A gombás javítást szöglyukak, maximum csavarok okozta sérülések javítására alkalmazzuk.
Az abroncsot minden esetben leszereljük a keréktárcsáról, és a sérülést okozó tárgyat eltávolítva, meghatározzuk a tárgy behatolásának szögét. Amennyiben a tárgy nem található, használjuk a Spirál szerszámot /915/, amelynek a hegye különböző átmérőjű lyukak esetében is megmutatja a sérülés szögét. Amennyiben ez a szög 25 foknál nagyobb mértékben tér el a merőlegestől, akkor külön gombaszárat és tapaszt kell használni, mert a gomba feje és szára között először is légzárvány marad, ami előbb utóbb az abroncsban réteg szétválást fogja okozni, másrészt a gomba fej és szár között olyan feszültség marad fenn, ami a szár leszakadását okozza, és idővel kihullik a lyukból, szennyeződés fog bekerülni a sérülésbe, és felnyomja a gombafejet, sokkal nagyobb sérülés okozva, mint az eredeti javítás volt.
- A sérülés pontos meghatározása és körvonalai berajzolása után,a 14-100 Kémiai érdeítővel bekenjük a kijelölt területet, így fellazulnak a gumi felületére lerakódott szennyeződések, amiket így a kaparóval /936/ könnyen eltudunk távolítani.
- Karbid fúróval, vagy /915/ spirál szerszámmal kitisztítjuk a sérülés belsejét /a lyukat/, ügyelve arra, hogy a sérülésből ne csináljunk nagyobbat, mint az eredetileg volt, csak a szennyeződést távolítsuk el, és az acélszálak végeit dolgozzuk el, hogy azok ne tudják a későbbiekben elvágni a behúzott gombaszárát.
- Innen alkalmazzuk a lépéseket, mely a tömlő javításnál már szerepel 4./tól a 8./pontig bezárólag.
- Egy kis cementet cseppentsünk a lyukba is, hogy a gombaszár könnyebben tudjon behatolni.
- A gombaszárat helyezzük belülről a lyukba, és a túloldalán fogóval húzzuk ki. Addig toljuk belülről, ameddig lehetséges, hogy a gombaszárnak minél hosszabb részét tudjuk megfogni a fogóval, és addig húzzuk, ameddig a gombafej szinte homorúan fekszik a sérülésben.
- Legörgőzzük a gombafejet a rádlival /933/ légzárvány mentesen, középponttól kifelé haladva, majd eltávolítjuk a felső fóliát.
- A gombaszárát a fogóval meghúzzuk, és az abroncs felületénél elvágjuk.
- Utolsó lépésként belül a gombafej szélét és a túlnyúló, felhorzsolt felületet butyl javítóval /14-128/ pótoljuk, hogy a porózusságot megakadályozzuk.
Az abroncs ezek után kész a szerelésre.
XTRA SEAL
BEHÚZÓSZÁL HASZNÁLATA, GYORS JAVÍTÁS
Hangsúlyozzuk, hogy ez a javítási mód csak fútófelületen végezhető, és ott is csak akkor, ha meg vagyunk győződve arról, hogy a sérülést okozó, behatoló tárgy az abroncs belsőjében nem okozott egyéb karcolást vagy vágást. Amennyiben erről nem vagyunk meggyőződve, az abroncsot a biztonság érdekében inkább szétszedjük, és gombával javítunk.
- Meggyőződünk a sérülés javíthatóságáról. Az abroncsot leeresztjük 1 atmoszférára, illetve az üzemi nyomás felére. A spirál szerszámmal /915/ kitisztítjuk a sérülést a szennyeződéstől, és eldolgozzuk vele az acélszálakat. Néhány csepp cementet folyatunk a lyukba, vagy spirál szerszám segítségével bevisszük a lyukba, hogy a behúzószál könnyebben becsússzon. Befűzzük a 12-362 behúzószál felét a tűbe /14-307/ ügyelve arra, hogy kézzel csak a szál végét fogjuk meg, amit úgy is le fogunk vágni. A tűt merőlegesen , nagy erővel benyomjuk a lyukba a behúzószállal együtt, és utána kihúzzuk a tűt. A behúzószál hurkot képez az abroncs belsejében. A behúzószálból kilógó részt, a felület szintjén levágjuk, várunk pár percet, és felfújjuk az abroncsot a megfelelő atmoszférára, és a kerék visszaszerelhető. Általában végleges javítást eredményez ez a fajta javítás is, de csak akkor, ha meggyőződtünk róla, hogy nincs semmiféle szivárgás mellette, illetve a behatoló tárgy nem okozott belső sérülést .
A tömlőn általában hasadás vagy tűszúrás formájában jelentkezik a sérülés.
- A hasadás széleit ollóval elkerekítjük, ezzel megakadályozzuk a továbbhasadást.
- Kaparóval /936/, eltávolítjuk a szennyeződést.
- Kiválasztjuk a megfelelő méretű tömlőfoltot úgy, hogy a sérüléstől a folt legalább 1,5-2 cm fedésben legyen minden pontján, és ezt krétával körvonalazzuk.
- Alkalmazzuk a kémiai érdesítőt 14-100 és a rongyot ezzel fellazítjuk a gumi felületet.
- A körvonalazott területet vékonyan felhorzsoljuk.
- Porszívóval /nem fújó, hanem szívó/ eltávolítjuk a horzslékot.
- Száradás után bekenjük a cementtel /14-008/ vékonyan és hagyjuk száradni, amíg eltűnik a nedvessége.
- Amikor már majdnem teljesen száraz, a tömlőfoltról eltávolítjuk az alsó kék fóliát úgy, hogy a szürke párnagumi réteget kézzel nem érintjük.
- A folt középpontját a sérülés középpontjára helyezzük, és felülről a felhorzsolt felületre simítjuk.
- Rádlival /933/ rágörgőzzük a foltot a sérülésre, középponttól kifelé haladva, hogy légzárvány ne maradhasson a folt és a tömlő között.
- Eltávolítjuk a foltot felülről takaró átlátszó fóliát.
- Utolsó lépésként butyl javítóval /14-128/ bekenjük a folt széleit, és amit az nem takar a felhorzsolt felületből. Száradás után a tömlő visszaszerelhető az abroncsba.